فواید ماساژ برای بدن

خانه    بلاگ      فواید ماساژ برای بدن

ماساژ عمومی بدن که با تمامی بخش‌های بدن سر و کار دارد از جهات گوناگونی کاملاً موثر و مفید است. ماساژ بدن سیستم عصبی بدن را ارتقاء بخشیده، بر تنفس تاثیر گذاشته و دفع مواد زائد و سمی را از طریق اندام‌های دفعی گوناگونی همچون ریه‌ها، پوست، کلیه‌ها و روده‌ها از بدن تسریع می‌بخشد.

ماساژ بدن همچنین چرخش خون و فرایندهای متابولیکی را بهوب می‌بخشد. ماساژ باعث از بین رفتن چین و چروک صورت می شود و به پر شدن گونه‌های خالی کمک کرده و همچنین گرفتگی، بی‌حسی و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد.

ماساژ بدن در درمان و یا تسکین درد های مختلف بدن تاثیر گذار است که می توان به این موارد اشاره نمود :

اضطراب و افسردگی؛ فیبرومیالژی؛ سردرد؛ سندرم درد میوفاسیال؛ آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم؛ آسیب‌های ورزشی؛ درد مفصل گیجگاهی ـ فکی.

روش‌های مختلف ماساژ درمانی

پنج شیوه اصلی در ماساژ بدن موجود دارد که به قرار زیر هستند:

تاپوتمان؛

مالش؛

کوبش (حرکات ضربه‌ای در ماساژ)؛

پتریساژ (مشت و مال دادن)؛

لرزش.

مالش

این روش ماساژ درمانی حرکاتی هستند که ماهیتا دایره وار بوده و با کمک انگشت شست و نوک انگشتان و یا کف دست‌ها به سمت مفاصل یا اطراف آن‌ها انجام می‌شود. مالش مفاصل، زردپی‌ها و ماهیچه‌ها را منعطف کرده و حذف مواد زائد را از بدن از طریق تخریب آن‌ها تسهیل می‌بخشد. مالش همچنین باعث کاهش تورم بعد از التهاب اعصاب می‌شود.

پتریساژ

پتریساژ فرایند مشت و مال دادن، فشار وارد کردن و حرکات چرخشی بر روی بافت‌هاست و با یک یا هر دو دست و دو انگشت شست یا با انگشتان شست و انگشت‌ها انجام می‌شود. ماساژ دهنده باید فشار سنگینی را برای مشت و مال دادن عمیق و فشار آرامی را برای مشت و مال دادن سطحی و سبک بر روی بدن فرد وارد کند. پتریساژ روش درمانی مناسبی برای رفع مشکلات ماهیچه‌ای است. این روش ماساژ درمانی، مواد مغذی را در بدن افزایش داده، ماهیچه‌ها را تقویت کرده، احتقان روده‌ها را برطرف کرده و به حذف سموم بدن کمک می‌کند. پتریساژ فعالیت و تنفس سلولی را تقویت کرده و سوموم ایجاد کننده خستگی را از بین برده و فعالیت پایانه‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

لرزش

این روش ماساژ درمانی بوسیله تکان دادن سریع و حرکات فشاری با استفاده از دست‌ها یا انگشتان بر روی بدن انجام می‌شود. دست ماساژ دهنده باید دائماً حرکت کند. لرزش در درمان التهاب اعصاب یا درد اعصاب زمانی که مرحله التهابی تمام شده مفید و موثر است. لرزش جریان خون، فعالیت غدد و شبکه‌های عصبی را تحریک کرده و همچنین به حرکت رده‌ها نیز کمک می‌کند.

شکل دیگر ماساژ بدن در بسیاری از موارد ماساژ ارتعاشی است. این ماساژ فقط بوسیله افراد آموزش دیده می‌تواند انجام شود. لرزش ماهیچه‌ها هنگامی که توسط یک ماشین التریکی و خاص انجام شود کارایی بهتری دارد.

کوبش (Effleurage)

این روش شامل حرکت دست‌ها با استفاده از ضربات طولانی و یکسان بر روی سطح بدن است. کوبش به پنج روش انجام می‌شود، یعنی ضربه زدن با: سر انگشت شست؛ کف یک دست؛ کف هر دو دست؛ مفاصل انگشت‌ها؛ سر انگشت نوک انگشتان؛

کوبش چرخش خون را افزایش داده و سیستم عصبی بدن را آرام می‌کند. این روش ماساژ درمانی همچنین گرمادهنده و آرام‌بخش است. کوبش در درمان وضعیت تحلیل رفته پوست بسیار مفید است.

تاپوتمان

این روش شامل استفاده از حرکات ساطوری دست و وارد آوردن ضربان سبک و تند بر روی بدن فرد است و از طریق ضربه‌های سریع به بدن، به وجود می‌آید. ضربات کوتاه و سریع غالباً از کمر شروع می‌شود. تاپوتمان به رفع آتروفی ماهیچه‌ها کمک کرده، جریان خون را افزایش داده، اعصاب را آرام کرده و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند

قبل از شروع ماساژ درمانی درباره مزایا و عوارض احتمالی آن با متخصص طب فیزیکی مشورت کنید، به ویژه اگر باردار هستید یا از سرطان یا دردی بدون علت مشخص رنج می‌برید. بعضی ماساژها باعث می‌شود که بیمار فردای روز درمان احساس کوفتگی کند. در هر حال ماساژ نباید دردناک یا ناراحت کننده باشد. بنابراین هرگاه هنگام ماساژ احساس درد یا ناراحتی کردید، حتماً به متخصص اطلاع دهید. اکثر عوارض جدی ماساژ بدن نتیجه اعمال فشار بیش از حد در حین درمان است.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود