ماساژ درمانی چیست

خانه    بلاگ      ماساژ درمانی چیست

ماساژ یکی از قدیمی ‌ترین علوم بهداشتی بوده و از گذشته ‌های بسیار دور از آن برای اهداف درمانی استفاده می ‌کردند. در ماساژ درمانی، پوست، عضلات، تاندون‌ ها و رباط ‌های بدن با استفاده از «لمس کردن» تحت فشار قرار می‌ گیرند. اکثر افراد از ماساژ لذت می ‌برند، اما تعداد کمی از آن ‌ها می ‌دانند که ماساژ می ‌تواند جنبه ‌های درمانی داشته باشد. در حقیقت ماساژ درمانی می ‌تواند فواید متعدد در ارتباط با سلامت فرد شامل بهبود فرآیند چرخش خون، بهبود دامنه حرکت مفاصل، و افزایش سطح اندورفین داشته باشد.

تاریخچه ماساژ درمانی

تاریخچه این درمان به حدود ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد . در متن کتاب مرجع طب داخلی چین برای درمان فلج و تب و لرز به ورزش، ماساژ پوست و عضلات و نیز تمرینات بر روی دست و پا توصیه شده است. بقراط در حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد ضرورت استفاده از مالش را به عنوان یک درمان بخصوص در درمان آسیبهای ورزشی و جنگی ، به پزشکان گوشزد کرد. اسناد قدیمی دال بر استفاده ژاپنیها و نیز سایر تمدنها نظیر مصر، روم و عرب از ماساژ درمانی موجود است.

نحوه اثرگذاری ماساژ درمانی

معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می گذارند. زمانیکه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده ، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافتهای مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی کمک می کند.

همچنین عضلات در حال کشش می توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده وبا محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند .با ماساژ منطقه مورد اثر ، بتدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر کاهش یافته و درد کاهش می یابد. همین مکانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است.

علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین ها (نابود کننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل کننده خلق و خوی) می شود. همچنین ثابت شده که هورمون استرس (کورتیزول) را آزاد می نماید.به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می شود.

عوارض جانبی و خطرات ماساژ درمانی

به‌ نظر می ‌رسد که ماساژ درمانی، ریسک بسیار اندکی نسبت به سایر روش ‌های درمان دارد، البته در صورتی‌ که توسط درمانگران ماهر انجام شود و اخطار و هشدارهای مربوطه به درستی دنبال شوند. تعداد آسیب ‌های جدی گزارش شده ناشی از ماساژ، بسیار اندک است. عوارض جانبی ماساژ درمانی ممکن است شامل دردهای موقتی، احساس ناراحتی و کوفتگی، کبودی، ورم و حساسیت پوستی و آلرژی به روغن ‌های ماساژ.

نظرات شما

نظر شما پس از تایید از طریق پیامک اطلاع رسانی می شود